Medlemmar gör: Hanna Johnselius om behovet av dubbelspår i norr

Debatt: Hög tid för dubbelspår i norr

Hanna Johnselius skriver i Norrländska socialdemokraten NSD om den nya järnvägspropositionen som ska klubbas den 22 juni. För att klara klimatomställningen behövs ett helhetsperspektiv och hållbara satsningar i hela landet och Norrland framstår mer och mer som den hållbara industrins högborg. Om den visionen ska realiseras behövs utökade kommunikationer och samhällsservice. Inte minste behövs investeringar i Malmbanan för att säkra både gods som persontransporterna. För att vi också i framtiden kan röra oss hållbart och säkert i vår avlånga land måste riskerna och flaskhalsarna i järnvägsnätet byggas.

Det blir inte tydligare än så.

En minnesvärd resa var det när jag en vinterdag för tre-fyra år sedan var på väg upp från Luleå till Kiruna med tåg. Det var minus 36 när vi som vanligt stannade till i Fjällåsen på grund av mötande godståg. Fjällåsen ligger i väglöst land mittemellan Gällivare och Kiruna. Stoppet brukar ta 30 minuter. Denna gång blev det fel på strömavtagarna i kylan. Tåget blev strömlöst och försöken att få upp strömavtagarna misslyckades. Det blev snabbt kallt så alla passagerarna fick samlas i en vagn och tågvärdarna tog fram fotogenvärmare så att det inte blev outhärdligt i den stränga kylan. Vi fick en del kaffe och fika medan vi väntade på reservloket som fanns i Kaisepakte, 13 mil norrut.

Det tog väldigt lång tid för reservloket att komma ner – det är bara enkelspår och massvis med godståg med malm som har förtur norrut mot den isfria hamnen i Narvik. Jag såg hur några äldre blev desperata och rädda och ringde hem till sina nära och kära för att ta farväl. Efter fyra timmar kom loket och vi kunde fortsätta hem.
— Berättelse från Norrland